Findeopskrifter.dk har været oppe og vende flere gange i madbloggernes himmel
Igennem det sidste års tid er rigtig mange madbloggere blevet kontaktet af det svenske firma der har startet siden Findeopskrifter.dk, med tilbuddet om at kunne melde sig til deres side.
Sådan for at få mere trafik og eksponering. Det lyder besnærerende, men er rent faktisk at overlade ens indhold til findeopskrifter.dk’s kommercielle brug, uden at få noget for det.
På Facebook er vi ved skrivende stund 161 madbloggere (ok der er har måske sneget sig et par enkelte ind der ikke er madbloggere) der sidder i den lukkede gruppe “Madbloggernes himmel” hvor vi sidder og udveksler erfaringer, småskændes og hjælper hinanden. (Hvis der er madbloggere derude der ikke er medlem af himlen, så søg efter den på Facebook og sig du gerne vil være med.)
Dels på grund af at findeopskrifter.dk bliver ved med at skrive til de samme bloggere der allerede har sagt nej, To bloggere der opdagede at de var på deres site uden at have tilmeldt sig (Hvem de er, er kendt af mig og andre i Madbloggernes himmel, deres anonymitet er garanteret) men allermest fordi de rent faktisk tjener kassen på andres indhold.
Helt uden at lave noget indhold selv.
Findeopskrifter har en lusket foretningsmodel
Findeopskrifter.dk tilbyder at man som madblogger kan få trafik til sin blog gennem at være en del af deres portal. Det lyder jo besnærende. Alt man skal gøre er at tilmelde sit RSS feed (En liste over indlæg på en hjemmeside der automatisk bliver opdateret når der kommer nyt), indsætte et “badge” på sin side der linker til dem og vupti – så kommer der lige så stille og rolig trafik.
Så langt så godt. Der er noget flatterende over at bliver spurgt i en mail om man vil være med til sådan noget og rigtig mange danske bloggere har desværre sagt ja.
For der er noget som findeopskrifter helt glemmer at nævne. Deres link hjælper ikke madbloggere, de skader dem.
Langt størstedelen af trafikken på madblogs i Danmark kommer fra søgninger på Google. Folk der lige skal bruge en opskrift eller inspiration til en omgang mad.
Så links er rigtig vigtige for os som madbloggere, da det er en af mange parametre som Google bruger til at bestemme hvor ens skriveri ligger i søgeresultaterne, og vi vil gerne alle have at folk læser det vi skriver.
Der er to typer links – de gode almindelige links som Google tæller med og så er der No follow links. Her er det at findeopskrifter.dk virkeligt viser hvem de er.
Links fra findeopskrifter.dk side er ‘No follow’ links og de badges som bloggerne ligger ind på deres sider er almindelige links (do-follow).
Hvad er så problemet i det?
Problemet er at findeopskrifter.dk får links der giver dem bedre placeringer i søgeresultater og bloggeren får ikke noget link tilbage der gør det samme for deres originale indlæg..
Det næste skridt i deres alt for smarte forretningsmodel er at findeopskrifter har et sammendrag fra madbloggerens hjemmeside der linker til den pågældende blog.
Og her kommer det smarte for findeopskrifter.dk – det betyder at i langt størstedelen af tilfældene, så vil en madbloggers indlæg ligge længere nede i Googles søgeresultater end det samme indlæg hos findeopskrifter.dk
Så vupti – findeopskrifter ligger nu før i søgeresultatet end den der oprindeligt har skrevet indlægget. Hvilket er skide smart hvis man vil have reklamepenge ind i sit firma.
Masser af gratis produceret indhold fra folk der tror at findeopskrifter.dk gør dem en tjeneste, som man kan tjene en skilling på. Men det gør de ikke.
Lad mig give et eksempel. I dag har madbloggeren MrsCakeaholic lavet et indlæg om banankage. Lad os se hvordan den klarer sig i findeopskrifter.dk setup.
Jamen, det er jo netop derfor findeopskrifter.dk er godt vil djævlens advokat så sige. En blogger der vil ligge på side 3 i søgeresultaterne vil så komme på side 1.
God pointe.. men dog forkert.
For man kommer ikke ind på det indlæg, man kommer ind på en side med 264 andre banankage opskrifter, hvor der er 12 på forsiden.
Og nej indlægget jeg har brugt som eksempel er ikke på den side. Til gengæld ligger findeopskrifter så godt i søgeresultatet fordi madbloggerne linker til dem og de er ikke interesseret i at få deres madbloggere op i listen, det vil jo få dem til at tjene færre penge på andres indhold. Jeg har testet med andre søgeord over temaet banankage og det samme gør sig gældende der.
Morten, du er bare dybt misundelig og det her er typisk nid og kævl… Det kunne da godt være, men se lige hvem der ligger som første søgeresultat på side 1. (Der kan sagtens være forskel på søgeresultater hvis du selv prøver at søge på banankage. Men eksperimentet kan gentages hos dig ved at finde en opskrift på findeopskrifter.dk og så sammenligne deres placering med den originale blogs placering).
Yep, det er Grydeskeens banankage opskrift som Lars har skrevet, så pointen her er, at vi kan som madbloggere sagtens klare os selv helt uden at smarte reklamefolk skal score kassen på vores arbejde.
Kasper Bergholt der står bagved http://bergholt.net/gastronomi/ og http://madbevaegelsen.dk har skrevet et par udemærkede indlæg der fortæller om hvad de gør teknisk. Hans to artikler kan du læse her:
KUNSTEN AT FODRE HUNDENE MED DERES EGNE HALER & TJENE PENGE PÅ DET SAMTIDIG
Findeopskrifter er en parasit, der bør udryddes
Der kan vel ikke være ret mange basseører i det her for findeopskrifter.dk
Men lad os gå væk fra det mere Internet tekniske og gå over til økonomien. På findeopskrifter.dk har de noget der hedder madblogstoppen ( Jeg linker ikke til den bare af princip). På den viser de hvor mange unikke ip adresser der i løbet af de sidste 7 dage har besøgt de 289 madbloggere der har tilmeldt sig.
I fredags lagde jeg dem sammen for perioden 19-26 oktober 2012. Der har ialt gået 206.259 unikke ip adresser gennem findeopskrifter.dk til de 289 madblogs. I gennemsnit 713 unikke ip adresser per blog.
Hvilket virker imponerende, men det er først nummer 62 på deres liste over 289 madblogs der har fået mere end gennemsnittet. Så for langt størstedelen af de medvirkende madblogs får mindre end gennemsnittet. De blogs har så tilgengæld været med at få findeopskrifter bedre placeret på Google søgninger med deres links og indhold.
Findeopskrifter.dk ligger ikke skjul på at de er reklamefinansieret og det er der ikke noget galt i. Min arbejdsplads lever af digital og print annoncering. Men som sagt – findeopskrifter.dk laver ikke indhold selv, de snylter kun på andres arbejdsindsats.
Der efter deres egne tal gået 206.259 unikke ip adresser igennem findeopskrifter.dk i perioden 19-26 oktober 2012. Lad os forudsætte at hver disse er startet på findeopskrifter.dk som en sidevisning på en side som på nedestående billede.
Det er lavt sat for sidevisninger iøvrigt, da folk altid lige skal klikke lidt rundt. Så realistisk set burde jeg gange unikke ip adresser med en faktor 1,5 som minimum.
Findeopskrifter.dk har 1 topbanner, 3 højrebannere og et Google Adsense område i indholdsområdet.
Al pris for banner reklame på nettet beregnes ud fra noget der hedder CPM (Cost per mille eller pris pr. tusinde). Det vil sige at har du 1.000 sidevisninger og har en CPM pris på kr. 10,- så har du tjent en flad tier. Det er ret let faktisk:)
Lad mig lige understrege at CPM pris udregnes per reklame placering, så hver 1.000 sidevisninger får CPM for hver af de banner placeriner.
Der er mange faktorer der kan have indflydelse på CPM pris. Hvad netværk banneret kommer fra, hvad annoncøreren har af aftale med netværket og så videre.
Men lad os gøre det ledt og sige at de har en gennemsnitlig CPM pris på kr. 15,00 per reklame placering.
[box type=”alert” size=”large” style=”rounded”]
(206.259 unikke ip adressser / 1000)x 5 banner placeringer x 15 CPM pris = 15.469,43 Kroner i indtjening i perioden 19-26 oktober 2012.
52 uger x 15.469,43 kroner = 804.410,1 kr i årsomsætning.
[/box]
Og må jeg lige understrege at det her er meget lavt sat – Personligt vil jeg vurdere at de har en omsætning på den anden side af 1.200.000 kroner. Hvilket også bliver understreget af de åbenbart har ansat en ny annoncesælger kun til findeopskrifter.dk som Kasper Bergholt skriver på http://madbevaegelsen.dk/findeopskrifter.
Derudover har jeg i fredags også set at de har en video interstitial der kom frem med trailer til den nye James Bond film. En interstitial er når et banner/video kommer frem og ligger sig over hele siden du besøger. Se nedestående screendump fra findeopskrifter.dk
Det har nok også spyttet godt i kassen hos findeopskrifter.dk at tvinge brugerne til at se en video eller vente i 10 sekunder inden brugeren kom til indholdet på en ANDEN HJEMMESIDE!
Hvorfor har jeg så skrevet dette indlæg?
Det har jeg fordi jeg er ved at være gevaldigt træt af (sagt på nordjydsk og med overbevisning) af at vi madbloggere som gruppe bliver stormløbet af alt for smarte forretningsfolk der lige har en ide til hvordan de kan blive rige på vores indhold.
Det at være madblogger er at tage sin lidenskab offentligt og de over 571 registerede madbloggere vi har kendskab til gennem http://madblogs.dk/bloglisten/ gør det alle af et godt hjerte.
Der er ingen der kan leve af at være ren madblogger. Nogle få har været så heldige at få sig en levevej gennem bloggen, men det er meget få.
Langt de fleste af os skriver om mad fordi vi brænder for det. Det er vores hobby, en livstil og de fleste har ikke baggrunden til at kunne gennemskue smarte firmaer som findeopskrifter.dk
Men vi er dog nogle få der har en professionel baggrund inden for medier, kommunikation, markedsføring og reklame og jeg ser det som vores pligt at give viden videre.
Det kom oprigtigt bag på mig at 289 danske madbloggere har valgt at være en del findeopskrifter.dk og så dog ikke ved nærmere eftertanke.
For findeopskrifter.dk har sin baggrund i et svenske reklame/medie bureau der nok ved hvordan man klarer kommunikationen uden at nævne hvad deres forretningsmodel går ud på og hvad det betyder for bloggerne på langt og kort sigt.
Det er bevidst spin og misinformation og jeg kan allerede forestille mig findeopskrifter.dk svar til kritikken af dem.
“Vi må på det skarpeste afvise”, “vi hjælper bloggere”, “Det er til fælles bedste” og alle det andet bortforklarende udenomsnak der er blevet så populært når i dagens pressebilled når man bliver taget med fingerne i kagekassen.
Men det ændrer ikke ved det helt basale at findeopskrifter snylter på andres indhold og tjener godt med penge på det.
Debatten har iøvrigt kørt siden i fredags og allerede nu er der flere bloggere der er begyndt at reagere på findeopskrifter:
http://kristina-kitchen.blogspot.dk/2012/10/findeopskrifter-nej-tak.html
http://detlillekoekken.dk/2012/10/hov-hov-det-er-min-blog/
http://mund-fuld.blogspot.dk/2012/10/vi-skal-drukne-et-website-folkens.html
http://hejdis.blogspot.dk/2012/10/hvorfor-du-som-blogger-br-sige-nej-til.html
http://hejdislow.blogspot.dk/2012/10/hvorfor-du-som-blogger-br-sige-nej-til.html
http://mund-fuld.blogspot.dk/2012/10/vi-skal-drukne-et-website-folkens.html
http://detlyseblaakoekken.blogspot.dk/2012/10/findeopskrifterdk-en-parasit-der-br.html – Nu med historien om hvordan det lyse blå køkken pludseligt var blevet tilmeldt findeopskrifter.dk helt uden at gøre noget.
http://klidmoster.dk/2012/10/findeopskrifterdk-bloglands.html – Klidmosteren fortæller om hvordan hun gentagne gange er blevet kontaktet med den samme oprigtige mail om at blive en del af findeopskrifter.dk
http://spisekammer.blogspot.dk/2012/10/findeopskrifterdk-et-strkt-vanedannende.html – Endnu en madblogger melder sig ud af findeopskrifter.dk
http://rigeligtsmor.dk/findeopskrifter-dk-udnytter-danske-madbloggere/ Endnu en madblogger der støtter om kampen mod udnyttelse af madbloggernes indhold
http://madogvin.wordpress.com/2012/10/30/vi-er-nu-fans-af-din-blog/ – Spørgsmålet er efterhånden om det er muligt at være fans af så mange blogs som findeopskrifter.dk efterhånden er – eller om det er pengene de er fans af.
Jeg opdaterer løbende med nye blogindlægs på madbloggernes reaktioner.
og følg med på Twitter under #findeopskrifter
Skriv et svar